w ROD im. Prof. Stanisława Żalińskiego Żerniki, które odbyło się w dniu 29 czerwca 2024 roku w domu działkowca na terenie ROD.
Ze względu na brak kworum w pierwszym terminie o godzinie 10:00 zebranie zostało otwarte o godzinie 10:30 przez Prezesa Zarządu.
W zebraniu uczestniczyła przedstawicielka Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Działkowców w Poznaniu Pani Agata Wróbel.
Zebranie rozpoczęło się wyborem Przewodniczącego Zebrania.
Następnie zostały wybrane komisje:
- Komisja Mandatowa
- Komisja Uchwał i Wniosków na czas trwania zebrania.
- Komisja Wyborcza
Przystąpiono do przedstawienia sprawozdania Zarządu ROD z działalności za 2023 rok (merytoryczne i finansowe) oraz za kadencje.
Podano informację o wynikach kontroli przeprowadzonej w ROD w 2023r. Wyniki kontroli omówiła Prezes Zarządu ROD. Przekazała informacje o złym stanie finansowym Ogrodu, licznych brakach w dokumentacji działkowców oraz dokumentacji finansowej. Do wypowiedzi odniosła się również Pani Agata Wróbel, która potwierdziła złą sytuację Ogrodu.
Komisja Rewizyjna ROD przedstawiła sprawozdanie za rok 2023 i za kadencje oraz ocenę działalności Zarządu ROD za 2023r i za kadencje wraz z wnioskami
Sprawozdanie Komisji Mandatowej
Komisja Mandatowa potwierdziła prawomocność Walnego Zebrania. Na 263 osoby uprawnione do wzięcia udziału w Zebraniu, uczestniczyły 124 osoby.
Program działania na kadencje lata 2024-2027:
- wprowadzenie strefy ruchu na alejkach działkowych
- regulacje zaległych należności ( naliczanie ustawowych odsetek, monitowanie płatności )
- wywóz odpadów wielkogabarytowych
- przegląd i modernizacja sieci wodnej i elektrycznej
- ogłaszanie przetargów na realizację zleceń
- coroczne kontrole wydatków
- budowa placu zabaw
- prace porządkowe na terenie Ogrodu ( koszenie trawy, wycinka gałęzi, uporządkowanie terenu hydroforni )
Program działania na rok 2024:
Ze względu na trudną sytuację finansową w której znalazł się Ogród wszelkie inwestycje na rok 2024 zostają wstrzymane do czasu uregulowania zaległych oraz bieżących płatności.
Priorytetowe zadania na ten rok to:
– uporządkowanie oraz uzupełnienie dokumentacji ROD
– uzupełnienie brakujących FV oraz spłata zaległych należności
– comiesięczne spotkania z działkowcami
– zatrudnienie elektryka
– spotkania z przedstawicielami Policji i Straży Miejskiej celem uzyskania informacji na temat wprowadzenia strefy ruchu na terenie ROD
Zatwierdzone opłaty ogrodowe na 2024r:
a) opłata członkowska – 6zł
b) opłata ogrodowa 1,80zł za m2 ( w tym partycypacja 0,13zł )
c) opłata wodna 40zł / rok
d) opłata energetyczna 15zł / rok
e) opłata za wywóz śmieci 300zł / rok
Dyskusja
Ponieważ na terenie Ogrodu doszło do wielu nadużyć i istnieje podejrzenie dokonania przestępstw na najwyższych szczeblach zarządzania ROD wielu działkowców miało pytania odnośnie: wielkości zadłużenia ROD, co stało się z ich wpłatami, dlaczego nikt nie kontrolował działań byłej pani Skarbnik, dlaczego nikt z OZ nie zainteresował się tą sprawą mimo sygnałów w postaci braku dokumentacji lub tez dostarczaniem dokumentacji znacznie po terminie, dlaczego ówczesny Prezes nie reagował na sygnały o niezałatwionych sprawach ? Pytania padały z każdej strony, w chaosie który powstawał Przewodniczący reagował stanowczo i przekazywał głos kolejnym działkowiczom. Po burzliwych dyskusjach na temat byłej Pani Skarbnik głos zabrała Pani Prezes tłumacząc i informując, iż sprawa została zgłoszona na policję oraz do prokuratury. Wyjaśniła również, że śledztwo w tej sprawie trwa i do czasu jego zakończenia nie można jednoznacznie postawić aktu oskarżenia. Oznacza to, że na razie wszystkie informacje dotyczące byłej Pani Skarbnik są jedynie podejrzeniami.
Po wyjaśnieniach działkowcy mieli pytania dotyczące innych spraw ROD takich jak:
-czy w przypadku większego remontu jest możliwość dojazdu do działki samochodem dostawczym i zaparkowanie go na alejce przez dłuższy czas niż umowne „15 min” ?
ODP: Takie sytuacje należy zgłosić pisemnie zarządowi z odpowiednim wyprzedzeniem aby mógł poinformować działkowców
– kiedy nastąpi naprawa bramy wjazdowej ?
ODP: Brama wjazdowa zostanie naprawiona najszybciej jak to możliwe, jednak trwa okres urlopowy i należy oczekiwać dłuzczego czasu zakończenia naprawy.
– Jaki jest koszt organizacji Dnia Działkowca? Propozycja rezygnacji z organizacji obchodów Dnia Działkowca i przekazanie środków na ten cel na spłatę części zaległości.
– jak wygląda sprawa elektryka ?
– jak ma wyglądać i gdzie ma być usytuowany Plac Zabaw ?
– jaki sprzęt ogrodowy miałby zostać zakupiony celem wypożyczania go działkowcom ?
ODP:Koszt organizacji obchodów dnia działkowca zależy od jego formy oraz planowanych atrakcji, trudno podać jednoznaczną kwotę. Natomiast co do rezygnacji z obchodów w bieżącym roku – rozpatrzana jest taka opcja. Działkowcy zostaną poinformowani o decyzji z wyprzedzeniem.
Obecny elektryk złożył rezygnację i od 1 lipca ogród poszukuje nowego elektryka.
Plac zabaw planowany jest na terenie przy domu działkowca. Wstępna koncepcja to mały kompleks urządzeń do zabawy dla dzieci nazywany „małpim gajem”. Rozpatrywana jest także opcja małej mini siłowni zewnętrznej.
Sprzęt ogrodniczy, który miałby być wypożyczany to m.in. rębak, piła, glebogryzarka.
– czy konieczna jest wymiana skrzynek elektrycznych ?
ODP.: Wymiana skrzynek elektrycznych i instalacji jest konieczna ze względu na bardzo zły stan techniczny obecnej.
– w jaki sposób będziemy upominani o zaległościach w płatnościach ?
ODP: Działkowcy będą upominani o zaległościach listownie w formie tradycyjnej lub elektronicznej.
– na jakiej podstawie była ustalona i pobierana opłata na wymianę skrzynek elektrycznych ?
ODP: Przed obliczeniem orientacyjnych kosztów został sporządzony wstępny kosztorys bazujący na wycenach obowiązujących w 2021 roku. Pobieranie opłaty jest wynikiem zgody walnego zebrania w 2021 roku – przegłosowanie uchwały na ten temat.
– w jakiej formie są pobierane opłaty działkowe ?
– wniosek o zmniejszenie wysokości opłaty ogrodowej z proponowanej 1,80zł/m2 na 1,20zł/m2
ODP: Ten temat będzie rozpatrywany przy głosowaniu nad uchwałami.
– czy można wystąpić o zmianę celu przeznaczenia dotacji ?
ODP: Nie można zmienić celu dotacji po zrealizowaniu inwestycji. Wszelkie zmiany w umowie dotacyjnej należy konsultować przed przystąpieniem do realizacji inwestycji.
– kto nie może a kto może kandydować do Zarządu ROD jeżeli już raz zasiadał w Zarządzie ROD ?
ODP: Każdy z działkowców, kto jest członkiem PZD i nie ma zakazu kandydowania – mówi o tym regulamin ROD
-czy jest coś takiego jak kara pobierana przez Skarbnika ROD za uszkodzone szambo ?
ODP: Skarbnik samodzielnie nie może pobierać opłat z tytułu kar za uszkodzone szambo. Takie sytuacje należy niezwłocznie zgłosić do odpowiedniego działu w gminie Kórnik i to oni zajmują się tymi sprawami.
– na czym ma konkretnie polegać strefa ruchu? Czy jest to konieczne do wprowadzenia? Kto będzie miał dostęp do terenu działek? Na jakich zasadach ma funkcjonować współpraca ze Służbami Porządku Publicznego ?
ODP: Wprowadzenie strefy ruchu ma na celu uporządkowanie sytuacji z ruchem na naszych alejach, m.in. z niewłaściwym wykorzystaniem alei i parkowanie na nich. Pomoże także wyznaczyć drogę p/w pożarową i ułatwi poruszanie się służb bezpieczeństwa. Współpraca ze Służbami Porządku Publicznego będzie polegała na ich regularnej kontroli w zakresie przestrzegania przepisów drogowych dotyczących m.in. strefy ruchu.
-czy można pomyśleć o zamontowaniu na bramie wjazdowej „systemu SOS” w trosce o zdrowie i życie działkowców ?
ODP: Zamontowanie sterownika systemu SOS jest w planach inwestycyjnych na kolejne lata.
Do kiedy i w jakiej formie należy złożyć wniosek o wpisanie ROD jako tereny zielone do Ogólnego Planu Zagospodarowania Gminy Kórnik ?
ODP: Wniosek należy złożyć do 31 lipca br. O formie złożenia działkowcy zostaną poinformowanie w terminie późniejszym.
Sprawozdanie Komisji Uchwał i Wniosków, głosowania nad uchwałami w sprawach:
- Zatwierdzenie sprawozdania z działalności Zarządu ROD za 2023 rok i za okres kadencji
- a) W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 88 – ZA, 5- PRZECIW, 14 – WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu za rok 2023
- b) W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 79 – ZA, 8 – PRZECIW, 18 – WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu za lata 2019-2023
- Zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2023rok
- W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 49-ZA, 17-PRZECIW, 37-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu sprawozdania finansowego za rok 2023
- Udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi ROD
- W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 0-ZA, 97-PRZECIW, 8-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ nie udzielono absolutorium ustępującemu zarządowi ROD
- Zatwierdzenie sprawozdania z działalności komisji Rewizyjnej ROD za 2023 rok i za okres kadencji
- a) W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 61-ZA, 15-PRZECIW,8-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za rok 2023
- b) W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 72-ZA, 6-PRZECIW,33-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za lata 2019-2023
- Uchwalenie programu działania na kadencje i planu pracy na 2024 rok
- W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 82-ZA, 9-PRZECIW,14-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu planu pracy na lata 2024-2027
- Ustalenie kwoty przeznaczonej na świadczenia pieniężne i nagrody wypłacane z tytułu pracy społecznej w ROD
- W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 107-ZA, 0-PRZECIW,4-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przeznaczeniu kwoty 15 000zł na świadczenia pieniężne oraz nagrody za prace społeczne w ROD
- Uchwalenie opłat ogrodowych i terminu ich wnoszenia w 2024 roku
- a) opłata ogrodowa w wysokości 1,80/m2 z terminem płatności do 30 lipca 2024r W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 53-ZA, 50-PRZECIW, 4-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu wysokości opłaty ogrodowej wraz z terminem jej płatności
- b) opłata energetyczna w wysokości 15zł/rok z terminem płatności do 30 lipca 2024r W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 105-ZA, 0-PRZECIW, 2-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o wysokości opłaty energetycznej na rok 2024 wraz z terminem jej płatności
- c) opłata wodna w wysokości 40zł/rok z terminem płatności do 30 lipca 2024r W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 107-ZA, 0-PRZECIW, 1 WSTRZYMUJĄCY SIĘ podjęto uchwałę o wysokości opłaty wodnej na rok 2024 wraz z terminem jej płatności
- d) opłata za wywóz śmieci w wysokości 350zł/rok z terminem płatności do 30 lipca 2024r W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 31-ZA, 66-PRZECIW, 9-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ nie podjęto uchwały o wysokości opłaty za wywóz śmieci w proponowanej kwocie 350zł/rok
- e) opłata za wywóz śmieci w wysokości 300zł/rok z terminem płatności do 30 lipca 2024r W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 100-ZA, 3-PRZECIW, 2-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o wysokości opłaty za wywóz śmieci wraz z terminem jej płatności
- Uchwalenia innych uchwał dotyczących działalności ogrodu
- a) zaciągnięcie nieoprocentowanej pożyczki z Okręgowego Zarządu w wysokości 130 000zł na pokrycie nieuregulowanych należności względem usługodawców W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 102-ZA, 0-PRZECIW, 3-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwalę o przyjęciu pożyczki
- b) zmiana statutu terenu wspólnego ( były plac zabaw ) na działkę dzierżawczą W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 96-ZA, 2-PRZECIW,5-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o zmianie statutu terenu
- Uchwalenie preliminarza finansowego na 2024 rok. W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 103-ZA, 0-PRZECIW, 3-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu preliminarza finansowego na rok 2024
- Ustalenie składów liczbowych Zarządu ROD i Komisji Rewizyjnej ROD.Zaproponowano aby Zarząd ROD składał się z 5 osób a skład Komisji Rewizyjnej z 3 osób co oddano pod głosowanie 107-ZA, 0-PRZECIW, 2 WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o ilościowym składzie Zarządu ROD oraz Komisji Rewizyjnej.
- Sprawozdanie Komisji Wyborczej – przedstawienie kandydatów do organów ROD i na delegatów na Okręgowy Zjazd Delegatów PZD. Komisja wyborcza wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie tajnego głosowania w sprawie wyboru członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej co zostało poddane pod głosowanie. W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów:11-ZA, 91-PRZECIW, 2-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ odrzucono wniosek o przeprowadzenie tajnych wyborów
- Wybory członków Zarządu ROD, Komisji Rewizyjnej ROD oraz delegatów na Okręgowy Zjazd Delegatów.
- Po podpisaniu oświadczeń potwierdzających użytkowanie działki zgodnie z regulaminem ROD oraz przynależność do PZD poddano pod głosowanie wybór nowego Zarządu ROD. W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 80-ZA, 11-PRZECIW, 4-WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu składu Zarządu, który ukonstytuował się w następującym składzie: Magdalena Szwaczyk, Aleksandra Matuszewska, Tomasz Mikołajczak, Kazimierz Burzyński, Kazimierz Goch
- Po podpisaniu oświadczeń potwierdzających użytkowanie działki zgodnie z regulaminem ROD oraz przynależność do PZD poddano pod głosowanie wybór członków Komisji Rewizyjnej ROD. W głosowaniu jawnym stosunkiem głosów: 93-ZA, 0-PRZECIW, 2 -WSTRZYMUJĄCE SIĘ podjęto uchwałę o przyjęciu składu Komisji Rewizyjnej, która ukonstytuowała się w następującym składzie: Katarzyna Nadolska, Grażyna Ren, Tomasz Rybarczyk
Po wyczerpaniu porządku obrad i braku pytań Przewodniczący zebrania podziękował za spotkanie i zakończył zebranie.